ROZDZIAŁ I

Podstawa prawna

§1

Klub dziecięcy zwany dalej „klubem malucha” lub „placówką” działa na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235 ze zm.)
  2. Wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonych przez Wójta Gminy Długołęka.
  3. Regulaminu organizacyjnego.
  4. Innych właściwych przepisów i aktów prawnych.
  5. Niniejszego dokumentu.

ROZDZIAŁ II

Informacje ogólne

§2

  1. Nazwa placówki:  BamBini – Klub Malucha.
  2. Siedziba mieści się w Mirkowie przy ulicy Łąkowej 20.
  3. Osobą prowadzącą klub dziecięcy jest mgr Katarzyna Zygmunt, zwana dalej Dyrektorką.
  4. Organem sprawującym nadzór nad placówką jest Wójt Gminy Długołęka.

ROZDZIAŁ III

Organizacja klubu dziecięcego

§3

  1. Klub dziecięcy funkcjonuje 12 miesięcy w roku tj. Od 1 stycznia do 31 grudnia
  2. Placówka pracuje w godzinach od 6:30 do 17:30 w dni robocze od poniedziałku do piątku.
  3. W zależności od potrzeb rodziców, czas pracy klubu malucha może być wydłużony za dodatkową odpłatnością.
  4. Placówka jest nieczynna w dni ustawowo wolne od pracy.
  5. Dyrektorka placówki może ustalić inne dni wolne, terminy przerw w pracy klubu malucha podawane będą do wiadomości rodziców do 10 grudnia na cały następny rok kalendarzowy, ewentualne przerwy nie zwalniają rodziców od opłaty czesnego za cały miesiąc.
  6. Dyrektor ma prawo zamknąć placówkę gdy są awarie w lokalu tj. brak wody, awaria pieca grzewczego, a także złe warunki atmosferyczne tj. alerty pogodowe, jak i również zamknąć placówkę gdy panuje pandemia, a także frekwencja jest niska, aby odbyły się zajęcia minimum 4 dzieci na sali.

§4

  1. Nabór do klubu malucha odbywa się przez cały rok.
  2. Warunkiem zapisania dziecka do placówki jest wypełnienie przez rodzica lub opiekuna   prawnego   „Formularza   zgłoszeniowego”   oraz   wpłacenie   wpisowego zgodnie z obowiązującym cennikiem.
  3. W przypadku, gdy liczba kandydatów do klubu dziecięcego przekracza liczbę miejsc decyduje kolejność zgłoszeń.

§5

  1. Czesne płatne jest przez 12 miesięcy w roku, bez zwrotu kosztów za czas choroby bądź urlopowania dziecka.
  2. Czesne pobierane jest z góry, do 1 dnia każdego miesiąca, a płatność za wyżywienie za dany miesiąc doliczane jest to następnego czesnego.
  3. Opłata za pobyt dziecka w placówce, składa się z trzech części:
    • Wpisowego, które jest opłatą jednorazową, płatną przy zgłoszeniu dziecka do BamBini – Klub Malucha, nie podlega zwrotowi.
    • Opłaty stałej – czesnego, w ramach której placówka zapewnia zajęcia dla dzieci powyżej 12 miesiąca życia z językiem angielskim, rytmiką, bajko terapią oraz zajęciami logopedycznymi (koszt ustala Dyrektorka na dany rok).
    • Opłaty za wyżywienie –  śniadanie, zupa, obiad, podwieczorek na zasadzie cateringu(wysokość stawki żywieniowej ustala Dyrektor/ catering na dany rok), zasady odpłatności:
      • a) stawka żywieniowa wyliczana jest przez pomnożenie kosztów  całodniowego wyżywienia przez ilość dni roboczych w danym miesiącu,
      • b) zwrot stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności dziecka może nastąpić po powiadomieniu placówki minimum dzień wcześniej ( rezygnacja ze śniadania oraz zupy) do godz. 17:30 ( w godzinach pracy klubu dziecięcego) oraz do godziny 8:00 tego samego dnia (rezygnacja z obiadu i podwieczorka).

§6

  1. Ilość miejsc w klubie malucha wynosi 30.
  2. Placówka przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 1 do 3 lat a w szczególnie uzasadnionych przypadkach do 4 lat (Dz.U. 2013 poz. 1457 Art.7 pkt.2)
  3. W klubie dziecięcym opieka sprawowana nad dziećmi przez opiekuna odbywa się do dziesięciu godzin dziennie względem każdego dziecka lub w sytuacjach nagłych wydłużyć czas za dodatkową opłatą.
  4. Klub   dziecięcy  może   zapewnić  swoim  wychowankom  odpoczynek   w   postaci leżakowania jeżeli zajdzie taka potrzeba lub na życzenie większości rodziców.

§7

  1. Dyrektorka placówki może dokonać skreślenia dziecka z listy wychowanków, gdy:
    • a) rodzice systematycznie zalegają z opłatami za pobyt dziecka w placówce (mimo   wcześniejszych   wezwań   rodziców   do   uregulowania   należności w wyznaczonym   terminie),   nie   zwalnia   to   jednak   rodziców   z   obowiązku uregulowania zobowiązań  na rzecz klubu malucha (za każdy dzień opóźnienia w zapłacie naliczane będą odsetki ustawowe),
    • b) dziecko w sposób nieusprawiedliwiony nie uczęszcza do placówki dłużej niż miesiąc,
    • c)  dziecko   nagminnie   nie   przestrzega   obowiązków   zawartych   w   punkcie „Obowiązki wychowanków”,
    • d) informacje podane w formularzu zgłoszeniowym dziecka są niezgodne z prawdą.
  2. Rodzic może odwołać się od decyzji Dyrektora, w terminie 14 dni od wydania decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków „BamBini”- Klub Malucha.

ROZDZIAŁ IV

Działalność opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjna

§8

  1. W klubie dziecięcym jest sprawowana opieka nad dzieckiem:
    • a) w warunkach bytowych zbliżonych do środowiska domowego z zapewnieniem dziecku odpowiedniej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej przez prowadzenie zajęć   zabawowych   z   elementami   edukacji   z   uwzględnieniem   indywidualnych potrzeb dziecka,
    • b)   poprzez   prowadzenie   zajęć   opiekuńczo-wychowawczych   i   edukacyjnych uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwy do wieku dziecka (Dz.U. 2013 poz. 1457 Art.10) 
  2. Zajęcia odbywają się przy udziale całej grupy dzieci, w małych grupach oraz indywidualnie jeżeli zajdzie taka potrzeba.
  3. Dziećmi opiekuje się opiekun, który może być wspierany w swojej pracy przez drugiego   opiekuna   lub   osobę   do   pomocy/wolontariusza,   a   także   przez praktykantów,   stażystów,   rodziców   oraz   rodziny   dzieci   uczęszczających   do placówki.
  4. Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez Dyrektorkę placówki, uwzględnia ona wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci oraz oczekiwań rodziców.

§9

  1. Klub malucha oferuje wychowankom w ramach czesnego szeroki wachlarz zajęć dodatkowych: lingwistycznych, ruchowych, artystycznych, logopedycznych.
  2. Na wniosek rodziców mogą zostać wprowadzone zajęcia dodatkowe płatne.
  3. Czas trwania zajęć dodatkowych oraz dodatkowych płatnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci zgodnie z odrębnymi przepisami.
  4. Terminy   zajęć   dodatkowych   oraz   dodatkowych   płatnych   ustalane   są   przez Dyrektora i podane do wiadomości rodzicom dzieci.
  5. Opłata   za   zajęcia   dodatkowo   płatne   uiszczana   jest  w klubie dziecięcym lub bezpośrednio   u   osoby prowadzącej dane zajęcia.

ROZDZIAŁ V

Cele i zadania klubu dziecięcego

§10

  1. Placówka realizuje następujące cele i zadania:
    • a) wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka w zgodzie z jego wrodzonymi zdolnościami i potencjałem rozwojowym,
    • b) sprawowanie opieki nad dziećmi z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb oraz niepełnosprawności,
    • c) współpracę z rodzicami oraz wspomaganie rodziców w wychowaniu dzieci i przygotowywaniu ich do podjęcia edukacji w przedszkolu, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych   –   ze   szczególnym   uwzględnieniem   rodzaju   i   stopnia niepełnosprawności,
  2. Wynikające   z   powyższych   celów   zadania   realizowane   są   przez   placówkę  w ramach następujących obszarów pedagogicznych:
    • a)   zapewnienie   opieki   i   wspieranie   rozwoju   dziecka   w   przychylnym, bezpiecznym i zdrowym otoczeniu,
    • b) uwzględnienie indywidualnych potrzeb i zdolności dziecka, zapewnienie dzieciom równych szans, wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
    • c)   stworzenie   sytuacji   rozwijających   samodzielność   dziecka   oraz   jego odpowiedzialność za siebie i za najbliższe otoczenie,
    • d)   rozbudzanie   wrażliwości   moralnej   oraz   zapoznawanie   z   powszechnie panującymi zasadami i normami obyczajowymi,
    • e) kształtowanie  zdolności  spostrzegania, umożliwianie  rozumienia  zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
    • f) wzmacnianie ciekawości poznawczej, pobudzanie do aktywności twórczej  i badawczej oraz wyrażania własnych myśli i odczuć,
    • g) rozwijanie wrażliwości estetycznej i higienicznej, zapewnienie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
    • h) tworzenie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania oraz zachowań prozdrowotnych,
    • i) nauka samodzielności szczególnie podczas posiłków i korzystaniu z toalety.
  3. Szczegółowe zadania placówki i sposób ich wykonania ustalany jest w planach pracy na poszczególne miesiące – dotyczy dzieci powyżej 2 roku życia.

§11

  1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie pobytu w placówce:
    • a) dzieci przebywające w placówce są pod opieką opiekuna i/lub Dyrektorki, która również jest opiekunem w placówce,
    • b) na jednego opiekuna przypada nie więcej niż 8 dzieci, a w przypadku gdy w grupie jest dziecko niepełnosprawne 5 dzieci,
    • c)   dzieci   uczęszczające   na   zajęcia   dodatkowe   lub   płatne   dodatkowe organizowane w placówce znajdują się pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć,
    • d) opiekun jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci,   zapewnia   dzieciom   pełne   poczucie   bezpieczeństwa,   zarówno   pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
    • e) każdorazowo opiekun kontroluje miejsce przebywania dzieci (sala zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i pozostałe przedmioty,
    • f) opiekun, który chce opuścić grupę dzieci wyznacza innego pracownika klubu malucha na zastępstwo na czas swojej nieobecności,
    • g) opiekun może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni  w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi dziećmi,
    • h) obowiązkiem opiekuna jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku  w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna oraz powiadomienie Dyrektorki  i   rodziców   o   zaistniałym   wypadku   lub   zaobserwowanych   niepokojących symptomach (np. podwyższona temperatura),
    • i) w przypadku choroby dziecka opiekun nie zapewnia opieki nad dzieckiem, jeżeli choroba została stwierdzona w trakcie przebywania dziecka w placówce, rodzice zobowiązani są do niezwłocznego odebrania dziecka, nie dotyczy to przypadków alergii potwierdzonej zaświadczeniem lekarskim,
    • j) w przypadkach nagłych wszystkie działania pracowników klubu malucha bez względu   na   zakres   ich   czynności   służbowych,   w   pierwszej   kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom,
    • k) w placówce nie mogą być podawane żadne leki ani nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie, bez zgody rodziców, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.

§12

  1. Placówka   zapewnia   bezpieczne   i   higieniczne   warunki   dla   wszystkich   osób przebywających w placówce.
  2. Obowiązkiem opiekuna jest znajomość i przestrzeganie przepisów bhp, p. ppoż., przepisów ruchu drogowego.
  3. Wycieczki i spacery poza teren placówki powinny odbywać się przy udziale wymaganej prawnie liczbie opiekunów.

ROZDZIAŁ VI

Prawa i obowiązki

§13

  • 1.Wychowankowie placówki mają obowiązek:
    • a) traktowania z szacunkiem, życzliwością i sympatią wszystkich osób, zarówno rówieśników jak i dorosłych,
    • b) sprzątania po sobie zabawek i odkładania ich na miejsce (dotyczy dzieci powyżej 2 roku życia),
    • c) szanowania zabawek, sprzętów oraz otoczenia placówki,
    • d) przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa.

§14

  • 1.Każde dziecko uczęszczające do klubu dziecięcego ma zagwarantowane prawa wynikajace z Konwencji o Prawach Dziecka, a przede wszystkim do:
    • a) prawidłowo   zorganizowanego   procesu   opiekuńczo   wychowawczego zgodnie z zasadami higieny,
    • b)   szacunku   do   wszystkich   jego   potrzeb,   przychylnego   podmiotowego traktowania,
    • c) ochrony przed wszystkimi wyrazami przemocy fizycznej i psychicznej,
    • d) poszanowania jego godności osobistej,
    • e) poszanowania własności, opieki i ochrony,
    • f) partnerskiej-przyjacielskiej rozmowy na każdy temat,
    • g) akceptacji i tolerancji jego osoby.

§15

  • 1.Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
    • a) przestrzeganie Statutu „BamBini”- Klub Malucha,
    • b) respektowania ustaleń Dyrektorki placówki,
    • c) poszanowanie godności dziecka,
    • d)   wzmacnianie   wysiłków   placówki   skierowany   na   wszechstronny   rozwój każdego wychowanka,
    • e) przyprowadzanie do placówki dziecka zdrowego,
    • f)   przyprowadzanie   i   odbieranie   dziecka   z   placówki   osobiście   lub   przez upoważnioną osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, pisemne upoważnienie   zamieszczone   jest   w   Formularzu   Zgłoszeniowym   Dziecka, rodzice przyjmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę,
    • g) terminowe opłacanie należności za pobyt i wyżywienie dziecka w placówce,
    • h) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w placówce, niezwłoczne powiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
    • i) dbanie o czystość osobistych rzeczy dziecka,
    • j) pozostać z dzieckiem na obserwacji w domu do 48h od momentu pojawienia się objawów chorobowych,
    • k) po wizycie szczepiennej pozostać 24h w domu w celu obserwacji i wykluczenia objawów niepożądanych jakie mogą wystąpić po szczepieniu,
    • l) odebrać dziecko w trybie natychmiastowym jeśli dziecko czuje się źle bądź jest chore,
    • m) na salę przyprowadzamy dzieci do godziny 9:00
    • n) nie odbieramy dzieci w czasie kiedy na sali obowiązuje drzemka, możemy to uczynić przed godziną 11:00 lub po godzinie 13:00

§16

  1. Rodzice mają prawo do:
    • a) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z planów pracy w danym miesiącu, które umieszczone są na tablicy ogłoszeń (dotyczy dzieci powyżej 2 roku życia),
    • b) uzyskiwania na bieżąco kompletnej informacji na temat swojego dziecka,
    • c) uzyskiwania porad i wskazówek od opiekuna w rozpoznawaniu przyczyn, trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy  i wsparcia,
    • d) wyrażania i przekazywania opiekunom oraz Dyrektorce placówki wniosków z obserwacji dokonanych na terenie klubu malucha.
  2. Spotkania   z   rodzicami   w   celu   wymiany   informacji   oraz   dyskusji   na   tematy wychowawcze   organizowane   są   w   placówce   co   najmniej   1   raz w roku lub częściej, na wniosek rodziców lub opiekunów.

§17

  1. Rodzice i opiekunowie zobowiązani są współpracować ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

ROZDZIAŁ VII

Opiekunowie

§18

  1. W   placówce   zatrudnieni   są   opiekunowie   posiadający   wykształcenie  i  doświadczenie   wymagane   do   pracy   na   stanowiskach   opiekuna   w   klubie dziecięcym. (Dz.U. 2013 poz.1457 Art. 16)
  2. Opiekun   prowadzi   pracę   opiekuńczo-wychowawczą   i   edukacyjną   zgodnie z obowiązującymi programami.
  3. Opiekun odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
  4. Na jednego opiekuna przypada 5-8 dzieci (Dz.U. 2013 poz. 1457 Art.15)
  5. Do zakresu zadań opiekuna należy:
    • a) planowanie i prowadzenie pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej zgodnie z obowiązującym programem oraz ponoszenia odpowiedzialności za jej jakość,
    • b)   wspomaganie   rozwoju   psychofizycznego   dziecka,   jego   zdolności  i zainteresowań,
    • c) stosowania kreatywnych i nowoczesnych metod pracy i wychowania,
    • d) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas ich pobytu   w   placówce   i   poza   jej   terenem   w   czasie   wycieczek i spacerów itp.,
    • e)   współdziałanie   ze   specjalistami   oferującymi   kompetentną   pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
    • f) dbałość o warsztat pracy poprzez gromadzenie pomocy naukowych oraz dbałość o estetykę pomieszczeń,
    • g)   współpracowanie   z   rodzicami   (prawnymi   opiekunami)   w   sprawach wychowania   i   edukacji   dzieci   oraz   przekazywania   informacji   dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
    • h) realizacja zaleceń Dyrektorki placówki i osób kontrolujących,
  6. Opiekun   otacza   indywidualną   opieką   każdego   ze   swoich   wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
    • a) rozpoznania i ustalenia potrzeb rozwojowych danego dziecka,
    • b) uzgodnienia form pracy w działaniach wychowawczych wobec dziecka,
    • c) włączenie ich w życie placówki.
  7. Opiekun ma prawo do:
    • a) szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i dzieci,
    • b) wolności głoszenia własnych poglądów, nienaruszających godności innych ludzi,
    • c) swobody wyboru metod pracy z dziećmi,
    • d) jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
    • e) stałego rozwoju i wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,
    • f) wynagrodzenia za swoją pracę i urlopu wypoczynkowego.

ROZDZIAŁ VIII

Finansowanie

§19

  1. 1.Działalność placówki finansowana jest przez:
    • a)   rodziców   w   formie   wpisowego   oraz   czesnego     za   pobyt   dziecka  w placówce,
    • b) darowizny oraz inne środki zewnętrzne.

ROZDZIAŁ IX

Postanowienia końcowe

§20

  1. Statut „BamBini”- Klub Malucha obowiązuje w równy stopniu wszystkich członków społeczności tejże placówki: opiekunów, rodziców i pracowników obsługi.
  2. Dyrektorka   przedszkola   może   dokonywać   zmian   w   statucie   w   związku  z potrzebami organizacyjnymi lub zmianą przepisów prawa.
  3. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
    • a) publikację statutu na stronie www placówki
    • b) możliwość zapoznania się z statutem w placówce.
  4. Statut „BamBini”- Klub Malucha wchodzi w życie z dniem otwarcia placówki w 2022 roku.
Powered by Trust.Reviews