ROZDZIAŁ I
Podstawa prawna
§1
Klub dziecięcy zwany dalej „klubem malucha” lub „placówką” działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235 ze zm.)
- Wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonych przez Wójta Gminy Długołęka.
- Regulaminu organizacyjnego.
- Innych właściwych przepisów i aktów prawnych.
- Niniejszego dokumentu.
ROZDZIAŁ II
Informacje ogólne
§2
- Nazwa placówki: BamBini – Klub Malucha.
- Siedziba mieści się w Mirkowie przy ulicy Łąkowej 20.
- Osobą prowadzącą klub dziecięcy jest mgr Katarzyna Zygmunt, zwana dalej Dyrektorką.
- Organem sprawującym nadzór nad placówką jest Wójt Gminy Długołęka.
ROZDZIAŁ III
Organizacja klubu dziecięcego
§3
- Klub dziecięcy funkcjonuje 12 miesięcy w roku tj. Od 1 stycznia do 31 grudnia
- Placówka pracuje w godzinach od 6:30 do 17:30 w dni robocze od poniedziałku do piątku.
- W zależności od potrzeb rodziców, czas pracy klubu malucha może być wydłużony za dodatkową odpłatnością.
- Placówka jest nieczynna w dni ustawowo wolne od pracy.
- Dyrektorka placówki może ustalić inne dni wolne, terminy przerw w pracy klubu malucha podawane będą do wiadomości rodziców do 10 grudnia na cały następny rok kalendarzowy, ewentualne przerwy nie zwalniają rodziców od opłaty czesnego za cały miesiąc.
- Dyrektor ma prawo zamknąć placówkę gdy są awarie w lokalu tj. brak wody, awaria pieca grzewczego, a także złe warunki atmosferyczne tj. alerty pogodowe, jak i również zamknąć placówkę gdy panuje pandemia, a także frekwencja jest niska, aby odbyły się zajęcia minimum 4 dzieci na sali.
§4
- Nabór do klubu malucha odbywa się przez cały rok.
- Warunkiem zapisania dziecka do placówki jest wypełnienie przez rodzica lub opiekuna prawnego „Formularza zgłoszeniowego” oraz wpłacenie wpisowego zgodnie z obowiązującym cennikiem.
- W przypadku, gdy liczba kandydatów do klubu dziecięcego przekracza liczbę miejsc decyduje kolejność zgłoszeń.
§5
- Czesne płatne jest przez 12 miesięcy w roku, bez zwrotu kosztów za czas choroby bądź urlopowania dziecka.
- Czesne pobierane jest z góry, do 1 dnia każdego miesiąca, a płatność za wyżywienie za dany miesiąc doliczane jest to następnego czesnego.
- Opłata za pobyt dziecka w placówce, składa się z trzech części:
- Wpisowego, które jest opłatą jednorazową, płatną przy zgłoszeniu dziecka do BamBini – Klub Malucha, nie podlega zwrotowi.
- Opłaty stałej – czesnego, w ramach której placówka zapewnia zajęcia dla dzieci powyżej 12 miesiąca życia z językiem angielskim, rytmiką, bajko terapią oraz zajęciami logopedycznymi (koszt ustala Dyrektorka na dany rok).
- Opłaty za wyżywienie – śniadanie, zupa, obiad, podwieczorek na zasadzie cateringu(wysokość stawki żywieniowej ustala Dyrektor/ catering na dany rok), zasady odpłatności:
- a) stawka żywieniowa wyliczana jest przez pomnożenie kosztów całodniowego wyżywienia przez ilość dni roboczych w danym miesiącu,
- b) zwrot stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności dziecka może nastąpić po powiadomieniu placówki minimum dzień wcześniej ( rezygnacja ze śniadania oraz zupy) do godz. 17:30 ( w godzinach pracy klubu dziecięcego) oraz do godziny 8:00 tego samego dnia (rezygnacja z obiadu i podwieczorka).
§6
- Ilość miejsc w klubie malucha wynosi 30.
- Placówka przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 1 do 3 lat a w szczególnie uzasadnionych przypadkach do 4 lat (Dz.U. 2013 poz. 1457 Art.7 pkt.2)
- W klubie dziecięcym opieka sprawowana nad dziećmi przez opiekuna odbywa się do dziesięciu godzin dziennie względem każdego dziecka lub w sytuacjach nagłych wydłużyć czas za dodatkową opłatą.
- Klub dziecięcy może zapewnić swoim wychowankom odpoczynek w postaci leżakowania jeżeli zajdzie taka potrzeba lub na życzenie większości rodziców.
§7
- Dyrektorka placówki może dokonać skreślenia dziecka z listy wychowanków, gdy:
- a) rodzice systematycznie zalegają z opłatami za pobyt dziecka w placówce (mimo wcześniejszych wezwań rodziców do uregulowania należności w wyznaczonym terminie), nie zwalnia to jednak rodziców z obowiązku uregulowania zobowiązań na rzecz klubu malucha (za każdy dzień opóźnienia w zapłacie naliczane będą odsetki ustawowe),
- b) dziecko w sposób nieusprawiedliwiony nie uczęszcza do placówki dłużej niż miesiąc,
- c) dziecko nagminnie nie przestrzega obowiązków zawartych w punkcie „Obowiązki wychowanków”,
- d) informacje podane w formularzu zgłoszeniowym dziecka są niezgodne z prawdą.
- Rodzic może odwołać się od decyzji Dyrektora, w terminie 14 dni od wydania decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków „BamBini”- Klub Malucha.
ROZDZIAŁ IV
Działalność opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjna
§8
- W klubie dziecięcym jest sprawowana opieka nad dzieckiem:
- a) w warunkach bytowych zbliżonych do środowiska domowego z zapewnieniem dziecku odpowiedniej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka,
- b) poprzez prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwy do wieku dziecka (Dz.U. 2013 poz. 1457 Art.10)
- Zajęcia odbywają się przy udziale całej grupy dzieci, w małych grupach oraz indywidualnie jeżeli zajdzie taka potrzeba.
- Dziećmi opiekuje się opiekun, który może być wspierany w swojej pracy przez drugiego opiekuna lub osobę do pomocy/wolontariusza, a także przez praktykantów, stażystów, rodziców oraz rodziny dzieci uczęszczających do placówki.
- Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez Dyrektorkę placówki, uwzględnia ona wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci oraz oczekiwań rodziców.
§9
- Klub malucha oferuje wychowankom w ramach czesnego szeroki wachlarz zajęć dodatkowych: lingwistycznych, ruchowych, artystycznych, logopedycznych.
- Na wniosek rodziców mogą zostać wprowadzone zajęcia dodatkowe płatne.
- Czas trwania zajęć dodatkowych oraz dodatkowych płatnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Terminy zajęć dodatkowych oraz dodatkowych płatnych ustalane są przez Dyrektora i podane do wiadomości rodzicom dzieci.
- Opłata za zajęcia dodatkowo płatne uiszczana jest w klubie dziecięcym lub bezpośrednio u osoby prowadzącej dane zajęcia.
ROZDZIAŁ V
Cele i zadania klubu dziecięcego
§10
- Placówka realizuje następujące cele i zadania:
- a) wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka w zgodzie z jego wrodzonymi zdolnościami i potencjałem rozwojowym,
- b) sprawowanie opieki nad dziećmi z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb oraz niepełnosprawności,
- c) współpracę z rodzicami oraz wspomaganie rodziców w wychowaniu dzieci i przygotowywaniu ich do podjęcia edukacji w przedszkolu, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności,
- Wynikające z powyższych celów zadania realizowane są przez placówkę w ramach następujących obszarów pedagogicznych:
- a) zapewnienie opieki i wspieranie rozwoju dziecka w przychylnym, bezpiecznym i zdrowym otoczeniu,
- b) uwzględnienie indywidualnych potrzeb i zdolności dziecka, zapewnienie dzieciom równych szans, wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
- c) stworzenie sytuacji rozwijających samodzielność dziecka oraz jego odpowiedzialność za siebie i za najbliższe otoczenie,
- d) rozbudzanie wrażliwości moralnej oraz zapoznawanie z powszechnie panującymi zasadami i normami obyczajowymi,
- e) kształtowanie zdolności spostrzegania, umożliwianie rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- f) wzmacnianie ciekawości poznawczej, pobudzanie do aktywności twórczej i badawczej oraz wyrażania własnych myśli i odczuć,
- g) rozwijanie wrażliwości estetycznej i higienicznej, zapewnienie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- h) tworzenie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania oraz zachowań prozdrowotnych,
- i) nauka samodzielności szczególnie podczas posiłków i korzystaniu z toalety.
- Szczegółowe zadania placówki i sposób ich wykonania ustalany jest w planach pracy na poszczególne miesiące – dotyczy dzieci powyżej 2 roku życia.
§11
- Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie pobytu w placówce:
- a) dzieci przebywające w placówce są pod opieką opiekuna i/lub Dyrektorki, która również jest opiekunem w placówce,
- b) na jednego opiekuna przypada nie więcej niż 8 dzieci, a w przypadku gdy w grupie jest dziecko niepełnosprawne 5 dzieci,
- c) dzieci uczęszczające na zajęcia dodatkowe lub płatne dodatkowe organizowane w placówce znajdują się pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć,
- d) opiekun jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
- e) każdorazowo opiekun kontroluje miejsce przebywania dzieci (sala zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i pozostałe przedmioty,
- f) opiekun, który chce opuścić grupę dzieci wyznacza innego pracownika klubu malucha na zastępstwo na czas swojej nieobecności,
- g) opiekun może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi dziećmi,
- h) obowiązkiem opiekuna jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna oraz powiadomienie Dyrektorki i rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach (np. podwyższona temperatura),
- i) w przypadku choroby dziecka opiekun nie zapewnia opieki nad dzieckiem, jeżeli choroba została stwierdzona w trakcie przebywania dziecka w placówce, rodzice zobowiązani są do niezwłocznego odebrania dziecka, nie dotyczy to przypadków alergii potwierdzonej zaświadczeniem lekarskim,
- j) w przypadkach nagłych wszystkie działania pracowników klubu malucha bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom,
- k) w placówce nie mogą być podawane żadne leki ani nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie, bez zgody rodziców, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.
§12
- Placówka zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki dla wszystkich osób przebywających w placówce.
- Obowiązkiem opiekuna jest znajomość i przestrzeganie przepisów bhp, p. ppoż., przepisów ruchu drogowego.
- Wycieczki i spacery poza teren placówki powinny odbywać się przy udziale wymaganej prawnie liczbie opiekunów.
ROZDZIAŁ VI
Prawa i obowiązki
§13
- 1.Wychowankowie placówki mają obowiązek:
- a) traktowania z szacunkiem, życzliwością i sympatią wszystkich osób, zarówno rówieśników jak i dorosłych,
- b) sprzątania po sobie zabawek i odkładania ich na miejsce (dotyczy dzieci powyżej 2 roku życia),
- c) szanowania zabawek, sprzętów oraz otoczenia placówki,
- d) przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa.
§14
- 1.Każde dziecko uczęszczające do klubu dziecięcego ma zagwarantowane prawa wynikajace z Konwencji o Prawach Dziecka, a przede wszystkim do:
- a) prawidłowo zorganizowanego procesu opiekuńczo wychowawczego zgodnie z zasadami higieny,
- b) szacunku do wszystkich jego potrzeb, przychylnego podmiotowego traktowania,
- c) ochrony przed wszystkimi wyrazami przemocy fizycznej i psychicznej,
- d) poszanowania jego godności osobistej,
- e) poszanowania własności, opieki i ochrony,
- f) partnerskiej-przyjacielskiej rozmowy na każdy temat,
- g) akceptacji i tolerancji jego osoby.
§15
- 1.Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- a) przestrzeganie Statutu „BamBini”- Klub Malucha,
- b) respektowania ustaleń Dyrektorki placówki,
- c) poszanowanie godności dziecka,
- d) wzmacnianie wysiłków placówki skierowany na wszechstronny rozwój każdego wychowanka,
- e) przyprowadzanie do placówki dziecka zdrowego,
- f) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z placówki osobiście lub przez upoważnioną osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, pisemne upoważnienie zamieszczone jest w Formularzu Zgłoszeniowym Dziecka, rodzice przyjmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę,
- g) terminowe opłacanie należności za pobyt i wyżywienie dziecka w placówce,
- h) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w placówce, niezwłoczne powiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- i) dbanie o czystość osobistych rzeczy dziecka,
- j) pozostać z dzieckiem na obserwacji w domu do 48h od momentu pojawienia się objawów chorobowych,
- k) po wizycie szczepiennej pozostać 24h w domu w celu obserwacji i wykluczenia objawów niepożądanych jakie mogą wystąpić po szczepieniu,
- l) odebrać dziecko w trybie natychmiastowym jeśli dziecko czuje się źle bądź jest chore,
- m) na salę przyprowadzamy dzieci do godziny 9:00
- n) nie odbieramy dzieci w czasie kiedy na sali obowiązuje drzemka, możemy to uczynić przed godziną 11:00 lub po godzinie 13:00
§16
- Rodzice mają prawo do:
- a) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z planów pracy w danym miesiącu, które umieszczone są na tablicy ogłoszeń (dotyczy dzieci powyżej 2 roku życia),
- b) uzyskiwania na bieżąco kompletnej informacji na temat swojego dziecka,
- c) uzyskiwania porad i wskazówek od opiekuna w rozpoznawaniu przyczyn, trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy i wsparcia,
- d) wyrażania i przekazywania opiekunom oraz Dyrektorce placówki wniosków z obserwacji dokonanych na terenie klubu malucha.
- Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w placówce co najmniej 1 raz w roku lub częściej, na wniosek rodziców lub opiekunów.
§17
- Rodzice i opiekunowie zobowiązani są współpracować ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
ROZDZIAŁ VII
Opiekunowie
§18
- W placówce zatrudnieni są opiekunowie posiadający wykształcenie i doświadczenie wymagane do pracy na stanowiskach opiekuna w klubie dziecięcym. (Dz.U. 2013 poz.1457 Art. 16)
- Opiekun prowadzi pracę opiekuńczo-wychowawczą i edukacyjną zgodnie z obowiązującymi programami.
- Opiekun odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
- Na jednego opiekuna przypada 5-8 dzieci (Dz.U. 2013 poz. 1457 Art.15)
- Do zakresu zadań opiekuna należy:
- a) planowanie i prowadzenie pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej zgodnie z obowiązującym programem oraz ponoszenia odpowiedzialności za jej jakość,
- b) wspomaganie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- c) stosowania kreatywnych i nowoczesnych metod pracy i wychowania,
- d) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas ich pobytu w placówce i poza jej terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.,
- e) współdziałanie ze specjalistami oferującymi kompetentną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
- f) dbałość o warsztat pracy poprzez gromadzenie pomocy naukowych oraz dbałość o estetykę pomieszczeń,
- g) współpracowanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i edukacji dzieci oraz przekazywania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- h) realizacja zaleceń Dyrektorki placówki i osób kontrolujących,
- Opiekun otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
- a) rozpoznania i ustalenia potrzeb rozwojowych danego dziecka,
- b) uzgodnienia form pracy w działaniach wychowawczych wobec dziecka,
- c) włączenie ich w życie placówki.
- Opiekun ma prawo do:
- a) szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i dzieci,
- b) wolności głoszenia własnych poglądów, nienaruszających godności innych ludzi,
- c) swobody wyboru metod pracy z dziećmi,
- d) jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
- e) stałego rozwoju i wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,
- f) wynagrodzenia za swoją pracę i urlopu wypoczynkowego.
ROZDZIAŁ VIII
Finansowanie
§19
- 1.Działalność placówki finansowana jest przez:
- a) rodziców w formie wpisowego oraz czesnego za pobyt dziecka w placówce,
- b) darowizny oraz inne środki zewnętrzne.
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe
§20
- Statut „BamBini”- Klub Malucha obowiązuje w równy stopniu wszystkich członków społeczności tejże placówki: opiekunów, rodziców i pracowników obsługi.
- Dyrektorka przedszkola może dokonywać zmian w statucie w związku z potrzebami organizacyjnymi lub zmianą przepisów prawa.
- Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
- a) publikację statutu na stronie www placówki
- b) możliwość zapoznania się z statutem w placówce.
- Statut „BamBini”- Klub Malucha wchodzi w życie z dniem otwarcia placówki w 2022 roku.