Wspomagają nie tylko rozwój mowy u dziecka, a także minimalizują złą artykulację.

Logopedia zajmuje się usprawnianiem aparatu artykulacyjnego i kształtowaniem umiejętności komunikacyjnych.

Moim celem w tym wpisie jest przedstawienie Państwu kilka prostych ćwiczeń, które wspomogą rozwój emisji głosu u dzieci. Zanim to uczynię proszę zapoznać się z kilkoma ważnymi informacjami.

Co to jest emisja głosu?

Emisja głosu jest procesem jego wytwarzania i wyprowadzania na zewnątrz, zarówno w mowie jak i w śpiewie ; procesem, na które składają się następujące czynności: oddychanie, fonacja, rezonans i artykulacja.

Po co dbać o emisję i higienę głosu?

Nauka emisji ma zapewnić przede wszystkim zdrowe funkcjonowanie narządu głosu. Niesie także mnóstwo dodatkowych korzyści, takich jak: polepszenie jakości oddychania, regulacja pracy serca, przemiany materii. Samo oddychanie z kolei wpływa na odpowiednie dotlenienie naszego organizmu i jego rozluźnienie.

ĆWICZENIA ODDECHOWE ORAZ USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY Z WYKORZYSTANIEM METODY KRAKOWSKIEJ.

ĆWICZENIE 1. Ćwiczenie oddechowe, pt. Harmonijka.

Zaczynamy od pozycji rękoma w dół, dzieci czerpią powietrze nosem, powoli podnosząc się do góry unosząc ręce. Do momentu kiedy wyprostują swoje ciało i ręce będą uniesione w górę lekko wypuszczają powietrze ustami opuszczając przy tym ręce w dół, do samej podłogi ( jak harmonijka rozciąga się i zwija).

ĆWICZENIE 2. Z udziałem słomki Metodą Krakowską.

Na stole niedbale układamy anologie  sylabową  PA PO PU PÓ PE PI PY. Dziecko dmucha przez słomkę starając się poruszać kulkę. Ta wędruje na dana sylabkę, dziecko musi ją prawidłowo nazwać, zdobywa punkt. Wygrywa ten kto zgadnie najwięcej sylab.

ĆWICZENIE 3. Ćwiczenie oddechowe trudniejsze w połączeniu z MK.

Paradygmat sylab musi być odczytany na jednym wdechu. Najpierw nosem nabieramy powietrze, a następnie wydychamy je staramy się odczytać wszystkie sylaby. Nie zapominamy przy tym o odpowiedniej postawie, pozycja prosta, ramiona luźnie i krtań nienapięta.

ĆWICZENIE 4. Rozpoznawanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych, zabawa . pt. Co mówią zwierzaki?

Celem tych ćwiczeń jest usprawnienie narządów mowy. Nauczyciel pokazuje obrazek i mówi jak robi koń? Dziecko pokazuje konia, wybiera odpowiednią figurkę zwierzaka i kładzie go na odpowiednim obrazku i wypowiada wyrażenie dźwiękonaśladowcze.

ĆWICZENIE 5. Bańki mydlane.

Dzieci w miseczka  otrzymują  wodą z płynem do naczyń oraz słomkę.

Dmuchają tak długo przez słomkę aż piankowy wulkan wypłynie z miski.

ĆWICZENIE 6. Latające piórka.

Dzieci otrzymują sztuczne piórka i starają się jak najdłużej utrzymać je w powietrzu dmuchając w nie.

ĆWICZENIE 7.  Dmuchanie dmuchawców.

Wspaniała zabawa na świeżym powietrzu, dzieci spacerując po parku szukają dmuchawców i zdmuchują z nich pyłki.

ĆWICZENIE 8. Zbieranie zapachów.

Chodzimy z dziećmi po całej Sali i zbieramy zapachy. Wdychamy nosem, żeby sprawdzić co to z a zapach, a następnie wydychamy ustami do rączek i chowamy do torebki.

ĆWICZENIE 9. Latające motylki.

Wykonujemy wraz z  dzieckiem papierowe motylki, które zdobimy wedle uznania , a następnie próbujemy motylkowi pomóc unieść się do góry dmuchając w niego.

ĆWICZENIE 10. Balony

Proste, a jakże skuteczne ćwiczenie oddechowe, dmuchanie balonów, a  następnie świetna balonowa zabawa w rytm muzyki.

4.7/5 - (7 votes)

Katarzyna Zygmunt

Pozostałe artykuły


Ogłoszenie

Z dniem 15 lutego 2024 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606)

Czytaj więcej
Powered by Trust.Reviews